Before visiting “Beyond Klimt”, een terreinverkenning.

De tentoonstelling biedt een overzicht van de beeldende kunst in het voormalige uitgebreide Austro-Hongaarse rijk (KuK) in de eerste helft van de 20ste eeuw, en benadert deze vanuit heel diverse invalshoeken.
Zij kan dan ook worden bezocht om enkele highlights van Klimt, Kokoschka, Schiele of andere kunstenaars te bewonderen. Maar veeleer is zij opgezet om deze enkele getoonde hoogtepunten te kaderen binnen de algemene artistieke productie van   artiesten die in onze contreien minder bekend zijn.
Ze toont hun sociale engagement, economische moeilijkheden, schaarsheid aan middelen, en toch immense vindingrijkheid, hun interculturele contacten, en niet in het minst de zware druk die stilaan, in de gang naar de Eerste Wereldoorlog, in het herstel daarna, en in de  ontwikkeling naar een Tweede Wereldoorlog, hun thema’s, visie en vormgeving danig heeft beïnvloed.
Hun engagement spat van de wanden. Zoals de makers van deze tentoonstelling het eveneens beschrijven, illustreert de tentoonstelling niet alleen de opgang van de Moderniteit in het Interbellum, maar ook de herhaling van de geschiedenis tot op vandaag.
Om ten volle van de meditatie-oefening waartoe het bezoek uitnodigt, te kunnen genieten, is enige duiding vooraf nuttig.

Daarom besteedt de Universitaire Stichting hier voorafgaand een samenkomst ter toelichting aan.
Michel Flamée die onze reizen naar Praag, Wenen en Berlijn heeft begeleid, zal mede uit die ervaring enkele toegangsleutels voorstellen.

Dit event vond plaats op maandag 26 november om 17.45 uur in de Salons van de Universitaire Stichting met aperitief, hapje en drankje.