Dagbezoek aan de Plantentuin van Meise

Plaats:
Plantentuin Meise
Afspraak:
dinsdag 14 mei 2024 om 9.45 u.

Op dinsdag 14 mei 2024 organiseert de Universitaire Stichting een dagbezoek aan de Plantentuin van Meise met prof. Jan Rammeloo, voormalig directeur van de Plantentuin, professor emeritus van UAntwerpen, en mevrouw Jeanine Van Oostveldt-Dierendonck.

Deelname (bezoek en lunch):

75 € (leden Club en partner met museumpas)

85 €  (leden Club en partner zonder museumpas)

85 € (niet-leden met museumpas)

95 € (niet-leden zonder museumpas)

Inschrijvingsformulier

Copyright afbeelding: Jan De Wilde

Afspraak 9 :45 .(eigen vervoer)

10:00 - 10:00 u.: bezoek (eerste deel)

12:00 - 13:30 u.: Lunch Oranjerie (drank inbegrepen)

13:30-  17.00 u.: vervolg van het bezoek

Einde 17 u.

In de Plantentuin Meise is er de laatste jaren fors geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen en in het herstel van een verloederend patrimonium. Het is een instelling voor wetenschappelijk onderzoek die tot de wereldtop behoort in zijn soort. Naast het onderzoeksluik is er een belangrijke publiekswerking. Tijdens het bezoek proeven we van beide luiken. In wat we bezoeken bestaat geen enkele overlap met het bezoek van enkele jaren geleden.

We starten met een bezoek aan het herbarium en de bibliotheek en je krijgt er een zeer beknopt overzicht van de wetenschappelijke activiteiten. Nadien trekken we het Domein in, bezoeken de nieuwe eilandtuin, de culinaire belevingstuin om het middagmaal te gebruiken in de “ Oranjerie".. Na de middag bezoeken we het Kasteel van Boechout (min of meer uitgebreid naargelang de tentoonstelling die er loopt), de Groene Ark (een volledig nieuw kassencomplex met wetenschappelijke verzamelingen levende planten) en het Plantenpaleis, een 1 ha groot serrecomplex waarvan de vernieuwde binneninrichting in 2023 afgerond werd. Tijdens het bezoek slaan we heel wat moois over, ook al zal hier wel enige duiding bij gegeven worden, maar te veel is nu eenmaal trop en trop is nu eenmaal te veel.

Inschrijven en betalen vóór: