Wetenschappelijke boeken

De Universitaire Stichting kan subsidies verlenen om bij te dragen in de kosten voor het uitgeven van wetenschappelijke werken in boekvorm. De subsidie kan enkel toegekend worden aan werken die aantoonbaar voortkomen uit onderzoek in een Belgische onderzoekseenheid. 

Een "on line" systeem voor het indienen van subsidie-aanvragen is in voorbereiding en wordt op dit ogenblik op punt gesteld. Het systeem is thans nog niet gefinaliseerd. Voor de aanvragen voor volgende sessie wordt nog de vroegere procedure met de schriftelijke formulieren gebruikt. Aanvragen kunnen ingediend worden tot 25 september 2018.

Boeken, gesubsidieerd door de Universitaire Stichting.

Wat volgt is een lijst van boeken die recent gesubsidieerd werden door de Universitaire Stichting. De boeken zijn gesorteerd op jaar van uitgave en alfabetisch per titel. Een uitgebreide lijst vroeger gesubsidieerde werken vindt men onder de rubriek "Archief publicaties".

Anneke GEYZEN (Universitaire Pers Leuven 2018)

In De smaak van thuis belicht Anneke Geyzen hoe voedingserfgoed wordt gemaakt. Ze leidt de lezer rond in de receptenrubriek van drie vrouwenmagazines en verduidelijkt hoe verschillende ideologische en sociaal-economische groepen met voeding als erfgoed omgaan. Aan de hand van thema’s als voedselbewaring, feestcultuur en streekgastronomie werpt ze een boeiende blik op hoe maatschappelijke groepen met hun verleden omspringen en hoe ze voeding hierin een betekenis geven.

Laurence PAGACZ (Librería Bonilla 2018)

Este libro trata de la obra en prosa de Homero Aridjis. Es el primer estudio que propone un panorama detallado y profundizado del trabajo de uno de los autores mexicanos más importantes del siglo XX, con un modelo teórico hecho a medida. 
Aquí, se demuestra que la substantifique moëlle de la obra de Aridjis no es tanto el apocalipsis en el sentido troncado de la destrucción del mundo, sino la imagen del Edén, que puede ser la infancia, México o la naturaleza, y que ha sido subvertido (en el doble sentido de inversión/transformación y contestación). 

Jéromine FRANCOIS & Alvaro CEBALLOS VIRO (Presses Universitaires de Liège 2018)

Un autor crea sus personajes, pero sólo puede ejercer su poder sobre ellos dentro de los límites de su obra. Más allá, en la imaginación de otros escritores, algunos personajes continúan viviendo aventuras. ¿Cómo los reconocemos ? ¿Qué equipaje semiótico llevan consigo ? ¿Hay unos especialmente proclives a emigrar de una ficción a otra ? ¿Dónde radica, en definitiva, su identidad ? Los estudios reunidos en este volumen plantean estas y otras preguntas a golems y vampiros ; a Lázaro de Tormes y a Celestina ; al diablo cojuelo, a Gregor Samsa y al comisario Maigret. 

Valérie LEYH, Adelheid MÜLLER, & Vera VIEHÖVER (eds.) (Universitätsverslag WINTER Heidelberg 2018)

Elisa von der Recke (1754–1833), in den 1780er Jahren durch ihre Entlarvungsschrift gegen Cagliostro international bekannt geworden, gehört zu den außergewöhnlichsten Akteurinnen im aufklärerischen Diskursfeld.

Herman PARRET (Hermann, Paris 2018)

Comment la main donne-t-elle forme à la matière dans la pratique artistique ? Comment concevoir leur rapport dans la genèse d’une œuvre d’art ? Le présent ouvrage propose une relecture de la pensée esthétique à partir de questions durablement escamotées par ses historiens.

Clara SADOUN-EDOUARD (Honore Champion, Paris 2018)

Cet ouvrage constitue une monographie de l’hebdomadaire illustré La Vie parisienne (1863-1971), hebdomadaire galant, littéraire et mondain. L’auteur y propose successivement une histoire du journal au XIXe, une analyse des éléments constitutifs de son identité (autour de la notion de galanterie parisienne) et de son discours sur les femmes.

Liesbeth VAN MELLE (Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal-en Letterkunde 2018)

Het bekendste werk van Maurice Gilliams is ongetwijfeld "Elias of het gevecht met de nachtegalen". Die korte roman is opgenomen in de literaire canon die in 2015 door de KANTL en het VFL werd gelanceerd. Om te garanderen dat toekomstige lezers van deze klassieker de juiste tekst onder ogen krijgen, publiceert de KANTL een historisch-kritische editie van "Elias". In de editie is ook "Winter te Antwerpen" opgenomen. De uitgave bestaat uit twee delen. Deel 1 omvat de kritische leesteksten van "Elias of het gevecht met de nachtegalen" en "Winter te Antwerpen".

Gertjan WILLLEMS (Academia Press 2018)

Politieke en ideologische geschiedenis van de Vlaamse cinema

Evelien JONCKHEERE (Universitaire Pers Leuven 2017)

Eerste publicatie over het Gentse variététheater in de negentiende eeuw. 
In 1898 breekt in Gent een theatercrisis uit. Het officiële Grand Théâtre loopt leeg terwijl de café-concerten en variététheaters als paddenstoelen uit de grond schieten. Zij weten met hun ‘variétés’ heel wat toeschouwers te bekoren.

Laure FAGNART, Isabelle Jeanne LECOCQ et Benoît VAN DEN BOSSCHE (Éditions Picard 2017)

De toutes les images que la postérité nous a laissées de François Ier, celle de l'amateur d'art italien est probablement l'une des plus profondément ancrées dans la mémoire collective. On sait moins la richesse des relations que le souverain a nouées avec le Nord, en particulier son intérêt pour les arts des anciens Pays-Bas méridionaux. Les artistes flamands, spécialement les portraitistes, ont joué un rôle de premier plan dans la vie culturelle française de l'époque.

Susann HEENEN-WOLFF (Edition in Press 2017)

Contre la normativité en psychanalyse. (Sexe, genre, technique, formation: nouvelles approches contemporaines).  Homosexualité, sexualité féminine, familles homoparentales, bisexualité… Les psychanalystes contemporains sont confrontés à des changements rapides de modalités relationnelles dans nos sociétés.

Maud GONNE (Leuven University Press 2017)

Contrebande Litteraire et Culturelle à la Belle Epoque – Le ‘hard labour’ de Georges Eekhoud entre Anvers, Paris et Bruxelles. 
Vision méconnue des relations interculturelles en Belgique à la Belle Époque. 

Nele WYNANTS (AraMER Paper Kunsthalle 2017)

Dit boek is de weerslag van het doctoraatsonderzoek van Nele Wynants aan Université libre de Bruxelles en de Universiteit Antwerpen. Het onderzoek bestudeert de immersieve ervaring van de toeschouwer in het hedendaagse theater. Aan de hand van historische voorbeelden trekt de auteur verbanden met hedendaagse immersieve kunsten en voert een pleidooi voor een sterk ervaringsgericht begrip van het kijken.

Daphné PARÉE (Editions de l’ Université de Bruxelles 2017)

A la charnière des xixe et xxe siècles, les musées de collectionneurs se multiplient un peu partout à l’étranger mais aussi en Belgique. De riches collectionneurs, tirant souvent leur fortune de la révolution industrielle, donnent naissance à des musées en cédant à la collectivité leurs œuvres d’art et le bâtiment qui leur sert d’écrin.

Perinne DEVLEESHOUWER (Editions de l’ Université de Bruxelles 2017)

Cet ouvrage adopte une approche centrée sur les acteurs pour évoquer la vie de jeunes bruxellois de quartiers défavorisés. Il s’intéresse non à ceux qui subissent le plus les ségrégations et les relégations mais à ceux qui peuvent être considérés comme en réussite scolaire. En prenant pour objet un groupe assez peu étudié en sociologie, le livre contribue aux débats relatifs aux fragmentations des jeunesses urbaines.

Pagina's