De smaak van thuis. Erfgoed en voeding in Vlaanderen tussen 1945 en 2000

Anneke GEYZEN

Geyzen, A. (2018) De smaak van thuis. Erfgoed en voeding in Vlaanderen tussen 1945 en 2000. Universitaire Pers Leuven.

In De smaak van thuis belicht Anneke Geyzen hoe voedingserfgoed wordt gemaakt. Ze leidt de lezer rond in de receptenrubriek van drie vrouwenmagazines en verduidelijkt hoe verschillende ideologische en sociaal-economische groepen met voeding als erfgoed omgaan. Aan de hand van thema’s als voedselbewaring, feestcultuur en streekgastronomie werpt ze een boeiende blik op hoe maatschappelijke groepen met hun verleden omspringen en hoe ze voeding hierin een betekenis geven. De auteur schetst haar verhaal tegen de achtergrond van de globalisering en de industrialisering van de voedselketen, de politieke en sociaal-economische ontwikkelingen in België en de bredere aandacht voor erfgoed in Vlaanderen na de Tweede Wereldoorlog. Het boek levert zodoende een belangrijke bijdrage aan kritische erfgoedstudies en voedingsgeschiedenis, twee multidisciplinaire onderzoeksvelden die momenteel aan een stevige opmars bezig zijn.

Universitaire Pers Leuven
ISBN: 978-94-6270-127-4